0 3 minuten 3 weken

Tijdens de tweede wereldoorlog dreigden de Duitsers de Utrechtse Binnenstad te bombarderen als Nederland zich niet over zou geven. Gelukkig is Utrecht dit noodlot bespaard gebleven. In 1958 kwam het plan de binnenstad te ontsluiten voor het autoverkeer. Het plan staat vol met statistieken over te de verwachten verkeerstoename ingedeeld per voertuig. Voor Tuinwijk en De Lauwerecht zou dit feitelijk betekenen dat de vierbaans Kardinaal de Jongweg doorgetrokken zou worden tot in de binnenstad. Hiervoor zou de Talmalaan verdubbeld worden. Via de Gruttersdijk-Merelstraat of Hopakker-Kraanstraat, Oversingel (nieuwe brug over de kolk bij de Weerdsluis zou deze weg aangesloten worden op destijds gedempte Weerdsingel Westzijde. Hiervoor zouden vele huizen gesloopt worden waaronder de Molen Rijn en Zon aan de Adelaarstraat en ook de kolk aan de Weersingel ging verdwijnen.
In het “Verkeersplan Utrecht” staat nergens beschreven wat de gevolgen van een dergelijke snelweg zouden betekenen voor de woonomgeving. Het omschreef dat er voor de mobiliteit offers gebracht moesten worden. Volgens ditzelfde plan zouden alle singels gedempt moeten worden en vervangen worden door een vierbaans binnenring. Uiteindelijk is uit deze plannen Hoog Catharijne ontstaan. Delen van de Weerdsingel en Rijnkade zijn uiteindelijk gedempt.

Pas in 2020 is dit hersteld. Nu stroomt er weer water in de singel. De plannen leidden tot grote protesten. Uiteindelijk heeft op aandringen van het “comité binnenstad en singels” voormalig minister Klompé (die in Utrecht gestudeerd had) zo ver gekregen dat een verder demping de rest van de singel niet goedkeurde. Daarna heeft de gemeente nog pogingen gedaan de hoofdroute naar de binnenstad te verleggen via de Brailledreef en Loevenhoutsedijk. Maar de Rooie Bruggers hebben zich hier met hand en tand tegen verzet. De plannen voor deze Noordtangent hadden niet alleen de wijk in twee delen gesplitst door de aanleg van deze “snelweg” dwars door de wijk. Veel mooie panden zouden gesloopt moeten worden, met name rond bij de sluis aan de Weerdsingel zou het eeuwenoude stadsaangezicht verminkt worden.

Overigens ligt er nu weer een plan om dat alsnog te doen: Het huidige gemeente bestuur is van plan een fietsbrug over de kolk bij de Weerdsluis aan te leggen.
De Vecht en Bemuurde Weerd en de singels zijn nu een recreatiewater voor kleine bootjes. Dat was vroeger anders. De gasfabriek had een eindeloze stroom kolen nodig. Die werden met kleine binnenvaartschepen aangevoerd. Ook het vee naar de Veemarkt (destijds wekelijks op het Vredenburg) werd grotendeels met platbodems aangeleverd. Sterker nog het bouwmateriaal voor de bouw van Tuinwijk is voor een groot deel van de bouwmaterialen via het water vervoerd.
Bron Bouwput Utrecht en Verkeersplan Utrecht en Ad.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.